Friday, January 23, 2009

Peperangan Yang Tidak Berkesudahan... Keegoan Pemimpin Dan Nasib Rakyat



Hari ini saya berkesempatan mendengar ceramah yang disampaikan oleh seorang ustaz berkenaan perang menentang hawa nafsu. Itulah jihad terbesar seorang insan, tidak boleh tidak, setiap orang pasti akan menghadapinya. Semua rakan-rakan terdiam mendengarnya dan masing-masing tertunduk apabila ustaz tersebut berkata... merokok itu haram, melawan tabiat merokok tersebut adalah satu jihad. Samada bersetuju atau tidak... rasanya tidak kot, nampak berasap juga kawasan tangga yang agak tersorok di sebelah lif.



Ada berbagai jenis peperangan yang pernah saya dengar. Perang saraf, perang senjata, perang ekonomi... sehinggakan hendak digambarkan betapa besarnya erti perang tersebut... orang yang berambut perang pun... dianggap luarbiasa sedikit penampilannya. Perang membabitkan duit, propaganda, fizikal dan EGO pemimpin. Ustaz tersebut berkata, Firaun merasakan dirinya 'super' hebat hinggakan dialah satu-satunya manusia yang berani mengatakan dirinya TUHAN. Rasa 'super' hebat tersebutlah yang menyebabkan dirinya EGO, keegoan yang melampau. Hingga diisytiharkannya perang ke atas setiap orang yang melahirkan anak lelaki.

Dan apabila peperangan berlaku atas kehendak pemimpin tersebut atas nama 'keamanan' dan 'demi keadilan kepada rakyat', yang menjadi mangsanya adalah RAKYAT. Rakyat terpaksa dikorbankan, rakyat terpaksa diracuni fikirannya, rakyat terpaksa dicelarukan akalnya, rakyat terpaksa ditipu inteleknya... agar 'membenarkan' usul peperangan itu. Tidak kiralah peperangan jenis apa... menentang rasuah, ketidakadilan, kesaksamaan atau apa saja.



Sudah tentu apabila sesiapa berani memulakan peperangan, niatnya adalah untuk menang. Tidak kiralah bagaimana caranya di zaman moden ini, fatwa halal dan haram akan dikeluarkan sendiri... demi rakyat katanya. Dan peperangan yang mereka pilih itu berunsur kepentingan diri, walaupun terpaksa menjilat ludah sendiri. Seorang rakan yang pernah saya kenali dulu, lama dulu, sampai keluar airmata dan hingus terjerit-jerit melaungkan rasuah yang dilakukan oleh pemerintah. Ye la, masa tu dia duduk dalam kem pembangkang... kenalah dia meludah ke luar kem. Berkotak-kotak katanya bukti rasuah dan bila-bila masa akan berGERAK untuk membongkarkan perihal rasuah yang berkotak-kotak itu.



Ada saya terbaca di suratkhabar tiba-tiba rakan saya itu pindah kem, rakan-rakan saya dalam kem tersebut pun beraturlah menyambut kedatangannya... 'dah Bos salam, kita ikutlah sheikh. Kita bagi muka kat Bos je, ikut hati mati budak ni'. Itulah kata-kata rakan-rakan saya yang pernah 'ditikam dan dipenggal' oleh penghuni baru itu. Tiba-tiba pihak yang ditinggalkan dalam kem lama tu pulak dituduh macam-macam... boleh macam tu pulak.

Rupanya peperangan zaman moden ini ada nilai-nilai 'survival' dan kelangsungan hidup. Saya sendiri pernah hidup seketika seperti 'pemimpin'... disambut, disanjung dan semua orang nak jumpa kita, memang rasa macam orang penting. Tidak hairanlah, memang cukup susah nak tinggalkan 'lifestyle' macam tu bila dah terlalu lama kita hidup cara 'pemimpin'. Samalah macam tabiat merokok kan... yang sedut asap tu, yang makhluk berbangsa jin suka tu. Memang susahlah nak berhenti merokok... ada la berhenti sekejap, tiba-tiba jumpa la kuntum mana berkenan. Tu pun sekejap je, kuntum buat hal, merokoklah balik.


activerain.com

Kepada semua yang berhati mulia ingin berkhidmat untuk rakyat, berlaku jujur dan ikhlas terhadap diri sendiri terlebih dahulu. Janganlah dipilih-pilih menimbulkan isu yang sekadar hendak memburukkan orang lain demi menaikkan populariti atau 'rating' diri sendiri. Bimbang suatu hari nanti, sejarah akan 'membogelkan' anda, mungkin jasad anda pada masa itu di dalam liang lahad tetapi kesian anak cucu. Siapa sangka hari ini orang menyanjungi Hang Jebat sedangkan dulu sejarah menentangnya.

Kata orang tua...

Siakap senohong gelama ikan duri
Bercakap bohong lama-lama mencuri


Itulah sebabnya ramai takut hudud agaknya... dah terbiasa cakap bohong, mungkin dah banyak yang dicuri. Macam mana nak pakai jam bila lengan dah kena potong.... 'kudun' kata ayahnya Ahmad Albab. Takkan nak kalung jam dinding kat leher kot... macam rappers la pulak.



yo.. oo.. oo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...