Thursday, January 22, 2009

Malaysiaku Tercinta... Yang Pertama, Gelaran Negarawan Dan Glamour

Ramai rakan-rakan mengadu tentang ekonomi semasa. Ada yang sugul, ada yang sedih dan ada yang bertanya bisnes apa yang boleh dibuat dalam keadaan sekarang ni. Alhamdulillah bagi orang yang bekerja makan gaji seperti saya ini, cukuplah sekadar makan pakai. Nak disyorkan masuk ujibakat rancangan realiti tv, rasanya ada yang agak 'senja' dah, tambahan pula suaranya taklah sesedap rakan 'Jamal Abdillah' saya, abang Yousman atau rakan 'Ziana Zain' saya, kak Linda. Mungkinlah juga suara mereka boleh dipertaruhkan. Kalau takat menyanyi lagu Mat Jais pun setengah mati keluar air mata, tak payah.

Mungkin ada beberapa 'perkara luarbiasa' yang boleh dilakukan untuk menarik perhatian pak-pak menteri dan media yang boleh membuatkan 'value' kita naik mendadak. Indah dibaca kisah mereka di suratkhabar tetapi pengorbanannya, hanya mereka yang tahu. Mungkin beberapa kisah di bawah boleh memberikan inspirasi selain kadang-kadang boleh sakit hati sebab mudahnya dapat jadi Dato'.

RAJA SMS NEGARA



Mungkin rakan-rakan boleh masuk kelas muzik atau suara ke, ujibakat Akademi Fantasia pun nak bermula. Tak perlu pandai menari tapi kebolehan tahan maki adalah wajib. Boleh tahan juga mulut orang yang jadi juri tu... pedas. Siapa sangka anak peneroka Felda menjadi pujaan ramai dan majlis perkahwinannya... 7 hari 7 malam. Rasanya ada negeri kot 2-3 tahun nanti bagi Dato' kat Mawi, ye la, skim penggalakkan pelancongan. Ramai apa peminat Mawi World. Bagi yang memang sah tak boleh menyanyi tapi asyik Widuri je lagunya... daftar masuk Raja Lawak tahun depan. Kan dah kaya si Nabil tu.

RAJA RENANG



Cadangan ini hanya sesuai untuk rakan-rakan yang pandai berenang. Apalah sangat berenang merentasi Selat Inggeris tu kan... lautan api pun sanggup ku renangi. Berbaloi apa, dengar khabar dapat Dato'... dapat jadi tokeh teksi limosin. Buat rakan-rakan yang berenang takat berpaut tepi tebing kolam renang tu, saya sudi ajar berenang... belilah pelambung itik letak kat lengan tu dulu. Siapa pulak nak bagi 'mouth to mouth' oksigen tu kalau lemas nanti.

RATU SKUASH NEGARA



Pemain no. 1 dunia, saya ulangi... world. Apalah sangat world si Mawi tu jika nak dibandingkan dengan Nicol David... err Dato'. Seorang rakan pernah beritahu saya kejayaan Nicol besar ertinya kepada negara. Saya setuju kerana diceritakan ada yang sanggup berkunjung ke Malaysia semata-mata hendak melihat Nicol bermain. Bayangkan berapa banyak aktiviti ekonomi berputar hanya kerana Nicol. Terimakasih Nicol atas sumbangan anda, mungkin jika saya berkesempatan berjumpa Menteri Sukan kita, saya akan syorkan agar wajah kejayaan anda dipaparkan di billboard pelancongan yang bersepah-sepah di Lembah Klang. Asyik gambar PM, TPM dan Menteri Pelancongan je, pelancong ingat gambar pegawai imigresen pulak nanti. Maaf Dato' Seri... :). Saya pun tak berapa nak faham macam mana nak nasihat rakan-rakan ceburi sukan ni... asyik pukul dinding je... melantun, pukul balik.

Akhir sekali, kawan-kawan kaki motor yang selalu 'port' dekat Stadium Mini, Seksyen 13, Shah Alam tu kata, race pun boleh buat duit. Tapi asyik bermotor hala ke utara je... bukan habis duit ke? Tak kisahlah, asal jangan merempit sudahlah, tak baik menaya anak dara orang. Mungkin satu hari nanti, saya harap kawan-kawan kaki motor ni dapat bawak motor ke Stadium dan beri peluang saya rakamkan perhimpunan motor mereka. Bengang jugak tengok gambar dekat bawah ni dok tayang motor... topless beb.


Macam Tarzan pun ada yang hujung tu...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...