Monday, May 2, 2011

BERIRAMA SENANDUNG SEMALAM... MAKAN LA BEB


Saya berkunjung lagi ke pantai Bagan Lalang, Sepang... apa lagi, makan seafood la beb. Nak mandi laut... hahaha, rasanya last buat macam tu masa kecik-kecik dulu kot... masa pesta bulan Safar. Masa tu memang ada pesta tapi lepas ulama bersepakat pesta bulan Safar haram... tiada lagi acara sedemikian... syirik katanya. So, kita hormati la pandangan ulama... tak payah banyak soal, banyak la acara yang boleh kita jalankan.

Ramai juga kawan-kawan minta saya cuba makan di tempat yang satu nih... takde la baru tempat ni tapi saya lambat sikit sampai sini. Kawan-kawan lain dah repeat berkali-kali dah... so hari ni, saya layan.


Kata orang, gambar kalau nampak sipi-sipi ni... 'stim' dia lebih hahaha. Tapi ini la kedai Senandung Semalam... ayat 'Semalam' tu tak nampak. Ada nampak orang beratur panjang dalam tu... saya beratur pukul 6.30pm, tak sampai 10 langkah sebenarnya nak pusing sebelah untuk timbang dan ambil order... 1/2 jam dek non oi.


Pilihan boleh tahan la... ketam, siakap, kembung, cencaru, kerapu, kerang, kepah, lala, pepahat dan udang. Boleh dikatakan lengkap la seafood... pilih la ikut perut masing-masing. Dan rasanya saya yang pilih paling sikit kot... konon hahaha.

Lepas beratur 1/2 jam... saya pun order la. Rimas betul masa menunggu tu sebab brader tu la amik order, dia gak yang susun ikan, ambil stok baru, menimbang... lepas tu pergi kaunter bayaran dan datang balik tambah ikan... tu yang buat lambat tu, memang boleh mendatangkan marah la. Tapi sebab memikirkan dekat sejam memandu datang ke sini... sabar la sket.


Air tembikai sampai dulu, lepas 10 minit duduk, walhal saya dah duduk situ dari pukul 7pm.... saya bagitau orang rumah, pukul 8.15 kot baru sampai lauk. Pukul 7.30pm, orang makin ramai datang... saya dok terpinga-pinga je la tengok adik tu ke hulu ke hilir melintas depan saya bawak lauk... untuk meja orang lain... rimas tahap gaban sampai dah, perut lapar giler beb. Nak amik gambar pun mood sudah lari, hangin sudah sampai satu badan. 


Hari sudah makin gelap tapi lauk tak sampai-sampai. Meja-meja lain sebelah sana pun lebih kurang macam tu... ada air je. Sorang pandang ke langit, sorang tengok tanah, sebelah sana main henfon, sebelah sini dok sibuk kiri berapa banyak kelkatu kat lampu jalan... hadoi, memang lama tunggu beb.




Ikan cencaru bakar sama kuah kicap limau sampai dulu... air asam takde, hais... nasi tak sampai gak lagi. Kalau sampai nasi sekali boleh la layan ikan ni kejap... lapor beb. Amik gambar pun cuaca gelap dah... nampak legam je la gambar.


Lepas tu udang laut masak pedas sampai... nampak menarik tapi penuh minyak, agaknya tukang masak nak cepat masak kot... tu dicurahnya minyak banyak-banyak, sambal pedasnya entah ke mana... ada la se'cho et' je.


Lepas tu sampai sayur kailan ikan masin... yang tak berapa rasa ikan masinnya tapi panas lagi...sampai sekaligus dengan lauk-lauk selepas ikan bakar cencaru tu... nampak sedap tapi masin sket.


Saya ambil dua ekor je sotong... goreng tepung. Nampak keras sikit sotong ni masa pilih tadi, so takmo la ambil banyak-banyak... kurang kick sotong kalau keras tapi boleh tahan gak sotong celup tepung nih... tip top.


Ni dia... pepahat goreng halia... tapi tak rasa sangat halianya... halia tua kot haha. Memang besar pepahat ni beb dan sedap... kalau dekat Jaya Grocer nih, satu ikat lebih kurang segenggam ikatan la dekat RM25 tu. Sini siap masak... murah. Tapi makan pepahat ni atau pun kepah yang banyak di pantai berpasir... bila makan tu macam biasa la... mesti ada pasir kat dalam sikit-sikit. Nak komplen banyak... order lain la, bising je... haha.


Akhir sekali... siakap sweet sour. Besar ikan yang saya order ni, boleh makan 4 orang. Pun boleh tahan gak la masakannya. Tak habis... tapau sebelah bawak balik.


Dan inilah harganya... RM72 untuk semua lauk di atas termasuk nasi putih 2 pinggan. Semua lauk bila sampai memang panas lagi dan puas la bila makan. Bila tengok resit nih, yang saya faham... Siakap RM25.20. Yang lain-lain tu... kena tanya doktor sebab tulisan diaorang lebih kurang sama je chantek nyer. Saya pernah makan di sebuah lagi kedai sebelum nih... berdekatan situ gak tapi rasanya harga lebih mahal sikit berbanding lauk yang saya order.

Sekarang mari kita tengok rating berdasarkan jumlah markah penuh 10

Kebersihan........... 7
Service..................7 (Lambat bersih meja, lauk sampai lambat)
Masakan.............. 7
Tumpuan ramai.... 9
Harga................... 8 (Berpatutan)
Lokasi.................. Jauh/Sebelah pantai
Keselesaan.......... 7 (Nak aircond, pergi hotel)
Kesesuaian.......... 9 (Mandi laut, lepas tu boleh makan)

Lebih kurang itulah pandangan peribadi saya, kalau takmo sesak... datang awal dalam pukul 6. Lagipun memang elok kalau makan dinner sebelum pukul 7... perut tak boroi hahaha. Saya amat galakkan la kalau makan sini... datanglah beramai-ramai... meriah sikit beb, especially kalau makan kat meja atas padang berbumbungkan langit dan bau laut... apa lagi mau.

... janganlah mintak saya angkat sumpah pulak bagi membuktikan tempat ni best... hahaha, payah nak kumpul saksi beb, satu Malaya datang sini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...