Sunday, May 8, 2011

IPHONE ATAU BLACKBERRY


Suatu ketika dulu apabila telefon mudahalih mula diperkenalkan di Malaysia, tidak ramai pengguna yang mampu memilikinya. Saya masih ingat pada tahun 1985, beberapa orang kawan saya yang lebih dewasa dan telah bekerja menggunakan telefon mudahalih sebesar beg. Telefon itu biasa dipanggil ATUR. Kalau tak silap nombornya bermula dari 011 kot dan menggunakan sistem satelit. Oleh itu masuk la di ceruk rantau mana sekalipun, line memang ada tapi yuran bulanan dan caj panggilan memang mahal la beb... berbelas ringgit dengarnya apabila bercakap untuk 5 minit. Bagi yang memakai kereta Alfa Romeo masa tu kira paling macho la, telefon ATUR ini akan dipasang dalam kereta... macam dalam cerita Knight Rider tu la, gagangnya lebih kurang macam gagang telefon Jabatan Telekom masa tu belum dikorporatkan sebagai Telekom Malaysia.

Sesuai dengan peredaran zaman, teknologi semakin diperbaharui dan telefon mudahalih menjadi lebih kecil. Pada masa dulu, memang MOTOROLA mendominasi pasaran, kira cool la sesiapa yang pakai masa tu, sebelum di'potong' oleh NOKIA, Agak lama juga kedua-dua jenama ni mendominasi pasaran sebelum IPHONE diperkenalkan. Selang beberapa tahun muncul satu kegilaan baru... BLACKBERRY. Memang ramai rakan-rakan yang meminta pandangan saya tentang kedua-dua jenama ni... sebab saya menggunakan kedua-duanya.



So... mana satu yang berbaloi untuk kegunaan. Secara peribadi, saya fikir masing-masing harus fikirkan terlebih dahulu tujuan penggunaan telefon kerana setiap satu mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri, selain nak bergaya la hahaha. Yea, memang saya akui, sesiapa yang memakai telefon ni nampak bergaya... apatah lagi kalau menggunakan kedua-duanya... memang langsi la hahaha.



Kita lihat dulu Blackberry. Saya tidak begitu menggemari camera BB ni... gambar agak kurang berkualiti, pantang goyang sikit je, gambar agak kabur. Mungkin kerana menggunakan sistem button, maka tangan kita memang bergoyang bila tekan button untuk ambil gambar. Dari segi applications, memang banyak pilihan dan percuma. Cuma saya kurang gemar sikit apabila penukaran dari satu skrin ke satu skrin agak lambat prosesnya. Contacts dan appointments boleh di'sync' dengan komputer, so siapa yang sibuk bekerja dan ada setiausaha, boleh minta dia untuk 'sync'kan semua tu ke BB apabila masuk pejabat pagi-pagi. Email juga secara realtime... setiap email yang masuk akan ada alert tapi ada beberapa format file jika dibuka agak kelam kabut susunannya. Beberapa orang rakan saya juga kerap komplen kadang-kadang BB mereka 'crashed', maksudnya BB tu kena format balik la dan ada juga data yang hilang. Masih ramai orang yang berebut hendak membeli BB ni disebabkan cerita yang digembar-gembur bahawa Blackberry Messenger apps menyediakan sistem pesanan ringkas percuma... memang benar la tapi kalau guna sepanjang masa... bateri cepat lemau la hahaha. Kalau nak berborak sepanjang hari... jumpa je la kat kedai mamak atau kopitiam je. Nak browse Facebook pun... tak puas sangat sebab kecik je skrinnya.



Rasanya kebanyakan anak muda lebih menggemari Iphone... mungkin kerana skrinnya seolah-olah sebuah komputer kecil. Sistem touch screen nyer memang hebat... just slide ur finger. Lebih user friendly berbanding BB dan skrinnya yang besar memberikan kepuasan apabila kita browse internet, lebih-lebih lagi Facebook. Gambar yang dihasilkan oleh kameranya juga lebih berkualiti... mungkin kerana sistem Mac yang digunakan. Mudah ambil gambar, just touch the screen. Storage nyer juga besar hingga ke 32GB. So, memang budak-budak cukup suka simpan video dan lagu mp3 yang beratus-ratus banyaknya. Kalau tak store pun takpe sebab dengan apps Youtube yang sediada, cuma on Wifi dan boleh ditonton di skrin besarnya. Agak jarang saya dengar sistem crashed tapi ada juga hang kadang-kadang. Cuma delete apps tersebut dan reinstall. Saya suka semak email dengan Iphone... mudah dan laju.

(*)_(*)

Secara peribadi. saya lebih selesa dengan Iphone... kerana kamera dan kualiti gambarnya memang menarik minat seorang photographer seperti saya. Click a photo, edit it with photo apps, save and post it to Facebook... mudah. Kadang-kadang malas nak bawak kamera yang berat berkilo tu dan bila ada peluang ambil gambar... Iphone pun jadi beb. Sekarang dok intai Iphone 4 dan kualiti gambar dari kamera 5mp nyer memang agak hebat. Dengar khabarnya Iphone 5 nak keluar tahun ni jugak... nak tunggu ke atau nak ambil Iphone 4... dok congak-congak lagi nih.

Jadi kepada kawan-kawan... beli la telefon ikut keperluan masing-masing. Kadang-kadang nak layan message kawan-kawan kat BB atau Whatsapp di Iphone tu agak malas gak... mana ada time. Bateri cepat habis, nanti nak browse internet atau check email pun tak dapat.

... dok tengok gak tadi Ipad 2... hehehe berkenan gak di hati bila tengok kualiti gambar di skrin... i loike :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...