Monday, May 9, 2011

KISAH 4 PAHLAWAN

Tiba-tiba seorang kawan saya hari ini bercerita tentang Hikayat 4 Pahlawan... memang menarik apabila beliau menghuraikannya dalam ertikata tersendiri... pahlawan yang beliau maksudkan adalah jenis-jenis bos yang terdapat di dalam sebuah syarikat. Walaupun saya tidak mampu hendak menceritakannya sebaik mungkin... tapi saya cuba la, kerana huraian beliau secara vokal adalah lebih menarik dari kata-kata berbentuk tulisan.



Bos pertama boleh diertikan seperti Laksamana Cheng Ho. Bos seperti ini selalunya bijak dan pengetahuan tinggi dalam hampir segala aspek. Beliau merancang, melaksanakan, memantau dan mampu bekerja bersama-sama dengan pekerja... dalam susah ataupun senang. Amat sukar bos seperti ini dilihat meninggalkan pekerjanya terkapai-kapai tanpa tujuarah. Dan segala kesusahan pekerjanya akan beliau amati dan bantu... memang terbukti Cheng Ho amat berjaya menerajui armada laut menjelajah dunia yang dikatakan paling besar pernah digerakkan dalam sejarah dunia. Bos seperti ini memang JARANG-JARANG kita temui.



Bos kedua ni... lebih kurang macam taraf Presiden la. Duduk belakang meja, panggil anak buah brief tiap-tiap pagi... baca laporan projek sana sini sikit... lepas tu bila mesyuarat, dia bantai bagi ceramah sampai 2,3 jam. Memang hebat bunyinya beb... tahap dewa tapi macam biasa... orang lain la yang kena buat. Kalau orang tu tersalah buat nanti, dia akan sambung kuliah subuh pulak. Pahlawan jenis ni memang BANYAK... kawan saya kata kerjanya mengipas je... macam pernah dengar. Macam Presiden Bush kata la... tak apa kalau askar mati, demi negara katanya. Dia senang-senang duduk dekat rumah ladangnya sekarang.



Bos ketiga... nampak macam kurang menonjol walaupun sebenarnya beliau seorang bos. Kejap dia timbul, kejap dia tak timbul. Bila ada isu atau perkara timbul... beliau akan bersuara di antara pekerja-pekerjanya... nampak seolah-olah dia tahu semua la tapi saja takmo tunjuk talent... katanya la. Jenis ni memang suka bukak cerita tapi bila orang tanya detail... dia sorong mikrofon kat pekerja dia suruh jawab. Macam biasa dengarkan... pahlawan ni sama macam taichi master la... ada hal je, dia tolak kat orang lain. Bila isu berjaya selesai... dia timbul. Cuba tengok gambar kat atas... agak-agak siapa boleh cam yang mana satu Chief Kadam?


Bos terakhir... jenis ni selalunya nampak macam konfiden. Macam ada keyakinan diri tapi dia kurang strategi. Gemar bertindak sendirian sebab dia rasa boleh handle... tapi takut-takut. Banyak kali kena tembak kalau masuk meeting... kira macam cedera parah la tapi bila balik bilik... reboot mana yang patut, cas bateri sikit... tenaga mari balik la. Bos jenis begini KADANG-KADANG muncul tapi pelik juga bila tengok bos sebegini tak kisah walaupun berkali-kali orang lawan. Pekerja pun macam antara yakin dan tidak terhadap bos sebegini tapi dah namanya bos... kena respect la kan.



Well... hakikatnya, kita jarang berpeluang untuk memilih siapa bos kita. Apa saja yang ditetapkan oleh syarikat... itulah bos kita. Dapat bos baik... tahniah. Dapat bos kureng... DAMAGE beb. Belum terlambat rasanya untuk saya ucapkan Selamat Hari Pekerja kepada semua kawan-kawan. Mudah-mudahan semua gembira di tempat kerja dan dapat bekerjasama dengan bos masing-masing. Saya pernah menjadi pekerja biasa dan pernah juga menjadi Bos... setiap jenis jawatan itu memang ada pengalaman dan cabaran yang tersendiri. Nobody is perfect but... we can always try to be better.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...