Sunday, May 15, 2011

JIBAM


'Kalau kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti'... itulah ayat yang tertera di kulit buku novel berjudul JIBAM yang ditulis oleh Ujang, seorang kartunis yang pernah melukis komik Aku Budak Minang dalam majalah humor GILA-GILA pada tahun 80an. Novel ini bukanlah karya baru, ianya telah lama ditulis dan saya pernah membacanya lama dahulu, buku tersebut saya pinjam dari seorang kawan. Adik saya telah memaklumkan tentang buku ini yang ada dijual di MPH dan kesempatan itu saya gunakan untuk memiliki sebuah... sebagai koleksi sudah tentunya.

Jibam ialah watak seorang remaja berusia 15 tahun yang agak terencat sedikit akalnya... kurang normal berbanding kanak-kanak biasa. Hidup di dalam keluarga yang susah... bapa mereka, Suman telah membawa keluarga ini berpindah ke kawasan pendalaman akibat desakan persekitaran yang begitu menjengkelkan... ya, Jibam adalah punca Suman membawa keluarganya berpindah akibat tidak tahan dengan ejekan dan tohmahan penduduk kampung. Watak-watak seperti Pak Ngah Sudin dan Usin Singai sebagai 'crook' kampung... Fakir dan Kadir, abang-abang Jibam... Piah, ibu Jibam... Usop Kidung dan beberapa lagi watak yang tidak kurang penting telah mewarnai tanah teroka baru yang dibuka oleh bapa Jibam, Suman. Penceritaannya berbentuk 'flashback'... situasi semasa berlaku sambil diselang-seli dengan kisah-kisah lalu.

Menarik... itulah yang boleh saya katakan tentang novel pendek 186 mukasurat ini. Hanya mengambil masa beberapa jam bacaan sahaja. Harga yang dijual di MPH adalah RM12.90... terlalu murah jika dibandingkan dengan buku-buku berbahasa Inggeris. Buku ini sarat dengan cara hidup masyarakat kampung di pendalaman... santai dan nilai kemasyarakatan yang tinggi... sesuatu nilai yang mungkin terlalu berharga di bandar-bandar. Terbitan ini adalah cetakan yang ke-10... maksudnya memang dapat sambutan hangat.

... mungkin benar juga kata pepatah 'what goes around comes around'... apa yang kita lakukan terhadap orang lain, selalunya akan dibalas sedemikian juga suatu hari nanti. Mungkin juga ada produser yang boleh mempertimbangkan untuk menerbitkan filem garapan novel ini suatu hari ni... siapa tahu dalam bentuk 3D.

Syor saya... beli saja buku ini dan baca.

7 comments:

  1. Baru abis baca novel ni..berlinang air mata... jibam terbaiikkk...!!

    ReplyDelete
  2. Kalau nak order buku ni dari Brunei bagai mana caranya? Saya teringin sangat nak baca novel Jibam dari dulu sampai sekarang belum dapat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti samada masih ada di pasaran atau tidak...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...