Friday, May 20, 2011

ZAKAT MEMBAWA BERKAT KEPADA SEMUA MANUSIA


Beberapa tahun lalu, apabila pemerintahan kerajaan di Selangor bertukar tangan... suasana agak kelam kabut dan Lembaga Zakat Selangor (LZS) tidak terlepas dari berbagai dugaan. Pada masa itu, timbul gesaan oleh beberapa pihak malahan dari orang Islam sendiri yang mahukan agar duit zakat yang dikutip oleh Kerajaan Negeri agar dibolehkan untuk dibelanjakan kepada golongan selain Islam secara terus. Kecoh masa tu... tiba-tiba tampuk kerajaan baru bertekad hendak mengubah hukum asnaf dan memang mendapat bantahan yang begitu keras dari umat Islam di Selangor. Kalau tak silap, sehingga menyebabkan campurtangan pihak Istana. Kan Sultan Selangor ni Ketua Agama Islam... dah tentu la orang Islam akan mengadu kepada Tuanku, apatah lagi bila ada suara-suara yang mahukan perubahan 'di luar norma'.

Saya tidak begitu faham sangat hal agama nih... cetek beb. Tapi pernah la belajar dulu, zakat dihukumkan pemberiannya kepada beberapa asnaf yang telah ditetapkan. Sekiranya ada hukum lain... saya tidak begitu pasti, kena tanya yang lebih arif. Saya pernah terlibat dengan urusan pembahagian zakat ini dulu secara tidak langsung... berurusan dengan LZS dalam beberapa aktiviti CSR syarikat. Saya akan cuba huraikan bagaimana zakat ini sebenarnya 'memberikan tempias' kepada bukan muslim juga di Malaysia nih. So, tak timbul la isu nak berikan zakat secara terus kepada bukan muslim buat masa nih. Mungkin kerajaan negeri ada sumber lain untuk menghulurkan bantuan... kan ke MB Selangor sekarang ni pakar ekonomi... tentu dia boleh fikir sebaiknya. Lagipun zakat ni memang hak kita kan... takkan kita saja-saja nak beri walau apa pun alasan yang dikatakan logik untuk membenarkannya.

Kerajaan Selangor ada menjalankan program Kerajaan Prihatin... satu program kerajaan lama yang masih diteruskan oleh kerajaan baru. Salah satu programnya adalah Rumah Prihatin. Di bawah program ini, rumah buruk penduduk termiskin akan dirobohkan dan didermakan dengan sebuah rumah yang baru. LZS juga terlibat dalam program ini dan sudah tentunya LZS hanya akan beri kepada penerima muslim sahaja. Pembinaan rumah tersebut juga diberikan kepada kontraktor Muslim malahan pekerja mereka juga orang Muslim. Begitu la indahnya aliran duit zakat. Dari pemberi kepada penerima dan dirasai nikmatnya oleh ramai pihak. Kata la rumah tersebut bernilai RM20,000 sebuah, maka LZS akan memberikan kerja tersebut dan apabila rumah telah siap dibina sepenuhnya, maka duit tersebut akan dibayar kepada kontraktor.

Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah dan Pemberi Rezeki. Untuk membina sebuah rumah, kita perlukan segala bahan seperti kayu, besi, konkrit dan berbagai lagi bahan binaan yang harus digunakan untuk terdirinya sebuah rumah. Dan di Malaysia yang penghuninya dari berbagai kaum, kita amat maklum majoriti atau 100% pembekal bahan binaan ini adalah orang bukan Muslim. Kos membina rumah ini juga bukanlah murah kerana lokasi tapak rumah tidaklah kesemuanya 'cost effective'. Mungkin 65-80% dari nilai rumah tersebut adalah kos binaan. Jadi, apabila seorang miskin muslim menerima sebuah rumah bernilai RM20,000, kontraktor Muslim mendapat keuntungan RM4,000 (untung 20% katakan)... pembekal bukan muslim mendapat nilai jualan kasar sebanyak RM16,000. Sekiranya ada pembekal bahan binaan Muslim, tentu segalanya mengalir di kalangan orang Muslim.

Begitu juga sekiranya LZS memperuntukan ratusan juta duit zakat yang mereka kutip setiap tahun untuk semua golongan asnaf... limpahan rahmatnya pasti terkena kepada yang bukan muslim juga. Ratusan juta bukanlah satu angka yang kecil dan harus diingat... duit zakat yang dikutip tahun ini, haruslah dibelanjakan segalanya tahun depan... tidak boleh dilewatkan, pesan Mufti.

Indahkan Islam itu... indahkan hukum Islam. Jadi agak janggal melihat seorang ahli politik beragama Islam tiba-tiba bangun meminta duit zakat dibelanjakan secara terus kepada bukan Islam semata-mata hendak meraih populariti dan undi. Walhal selama puluhan tahun lamanya... orang bukan Muslim sentiasa mendapat manfaat dari duit zakat secara tidak langsung. Dan sudah menjadi hukum ekonomi, semakin tinggi pendapatan penduduk, semakin tinggi juga pusingan perbelanjaan mereka. Dan semakin laju putaran itu, ekonomi akan menjadi rancak. Dan saya amat yakin, wang zakat yang diterima oleh fakir miskin setiap tahun... mereka pasti akan belanjakannya kalau tidak banyak sedikit di kedai Ah Chong atau sekurang-kurangnya di kedai gunting Ramasamy.




Secara jujur... saya rasa carilah orang miskin Muslim yang ada dulu, keluar la dari pejabat dan cari mereka. Bantulah semaksima mungkin untuk memenuhi keperluan semua asnaf mengikuti turutan kepentingan agar orang Muslim merasa segala nikmatnya sebelum kita berbicara tentang golongan di luar asnaf... takkan la jadi dosa pulak kan kalau kita buat begitu.

Percayalah... keberkatan zakat itu amat cukup untuk semua orang. Sesiapa yang dah jatuh wajib berzakat tu... usahakanlah agar dapat menunaikannya. Mana yang belum layak hukum... mudah-mudahan Allah murahkan rezeki dan berpeluang memberikan zakat. Saya amat yakin, sekiranya kita menjadi penganut agama Islam yang teguh... Malaysia akan kekal makmur.

Semoga Allah memberkati anda semua... dan memandang saya dengan kasih sayangNya... amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...