Monday, May 23, 2011

BUKAN PERKARA BARU TAPI SAYA MASIH TERTANYA-TANYA


Saya kerapkali menduga akal saya akan perkara-perkara yang sememangnya memberikan persoalan... macam Einstein pulak saya, ya memang benar kadang-kadang saya terlalu amat berfikir... hampir dalam semua perkara. Adakalanya perkara tersebut tidak perlu kot untuk difikirkan tetapi setiap kali saya baca apa saja tulisan atau semasa perbualan dengan sesiapa sahaja... beberapa persoalan baru tetap akan timbul.

Baru sebentar tadi saya berbual dengan orang rumah saya dan beliau mengutarakan satu persoalan yang amat mudah... 'Kenapa Allah jadikan China itu mempunyai penduduk yang paling ramai di dunia?'. Mungkin ianya tidak penting bagi sesiapa tapi memang amat menarik minat saya... ya, kenapa China? Mengikut data 2010, penduduk China adalah seramai 1,341,335,000... bilion tu beb. Mungkin ada yang akan kata Jepun dan Korea Selatan itu asalnya dari China juga... tapi pernah ke kita dengar Kesatuan China atau Liga China. Yang kita dengar hanyalah Kesatuan Eropah dan Liga Arab.

Dan saya juga tertanya-tanya, kenapa penduduk kedua teramai adalah India... 1,224,614,000... juga dalam angka bilion. Kita juga tidak pernah dengar ada kesatuan atau liga India... satu negara dengan penduduk bilion. Adakah ini satu kebetulan.

Kalau ada pun kita hendak berbangga sedikit adalah Indonesia... bukan negara kita pun tapi penduduknya hanya berjumlah 239,781,000... ratusan juga. Juga kita tidak pernah dengar kesatuan atau liga Indonesia.


Suatu ketika dulu saya pernah dengar ustaz menceritakan bahawa Islam akan naik dari sebelah timur, bermakna dari kawasan Asia Pasifik... negara-negara yang terdiri dari India hinggalah ke Australia. Saya cuba berfikir sendiri bagaimana perkara ini boleh berlaku sedangkan umum tahu Islam itu datang dari sebelah Arab. Namun apabila saya amati betul-betul, walaupun Islam datang dari Arab... Arab berpecah-belah dengan teruk... kenapa ini berlaku? Bukan sahaja semasa zaman Rasulullah tetapi sebelum itu juga mereka berpecah-belah. Saya pernah bertanyakan kepada kawan-kawan dari Iran dan Iraq tentang bangsa mereka namun mereka mengatakan bahawa mereka bukan Arab tapi bangsa Parsi... macam tu pulak.

Jumlah penduduk Islam negara Timur Tengah dan Utara Afrika adalah 325,322,000 iaitu mewakili 91.2% dari penduduk keseluruhan negara-negara itu. Manakala, jumlah penduduk Islam negara Asia Pasifik adalah 972,537,000 iaitu mewakili 24.1% dari penduduk keseluruhan negara-negara itu.

Mungkin inilah salah satu faktornya kot... penduduk Islam di Asia lebih besar dan penduduk Islam di China adalah seramai 21,667,000... beberapa juta lagi sama dengan keseluruhan penduduk Malaysia. Namun kita hampir tidak mendengar langsung adanya perpecahan agama di China... tiada perang saudara, tiada isu mazhab... tak tau la kalau memang ada tapi cuma saya belum tahu lagi. Dan apabila adanya statement yang mengatakan bahawa Malaysia menjadi jaguh dan juara negara-negara Islam... saya mengaru kepala sekejap. Kalau benar, memang tabik spring la tapi timbul lagi persoalan... mahu ke negara lain yang mempunyai penganut Islam yang lebih ramai mahu mendengar Malaysia yang hanya ada 16,581,000 orang muslim. Saya positif la sedikit... mungkin kot.

Sekarang saya ternanti-nanti timbulnya seorang 'jaguh Islam' dari timur... mungkin dari China atau India kot. Tapi siapa tahu orang itu mungkin muncul dari Malaysia... insan yang ustaz kata sebagai Imam Mahadi. Dan saya kira orang tersebut mestilah seorang yang bijak, pengetahuan tinggi dan terkehadapan dari zaman... bukan setakat pengkaji atau hidup dalam alam teori. Saya kurang percaya ianya akan muncul dari Arab... kerana saya pernah berkunjung ke Arab dan China... kerajinan rakyat China meninggalkan orang Arab jauh di belakang. Desakan dan getir hidup menjadikan penduduk China sebagai 'survivor' manakala kemewahan dan hasil minyak Arab menjadikan mereka sebagai 'big spender' atau negara pengguna.

Ya, persoalan dan berbagai macam pertanyaan dalam kepala saya membuatkan saya amat berminat untuk mengikuti perkembangan China dan India. Dan Malaysia berada di kedudukan terbaik untuk mengenali serta bersahabat dengan mereka.... janganlah di lawan ombak yang besar, tenggelam kita dipukul badai. Saya semakin bimbang kerana rakyat Malaysia semakin hilang banyak skil kemahiran membangunkan negara kepada rakyat Indonesia dan tak lama lagi Bangladesh dan Myanmar... mereka datang bekerja dan mengasah skil di negara kita untuk dibawa pulang. Kita cuma berminat duduk belakang meja, cuba menjadi seperti Singapura.

... ya, saya sedang memerhatikan China dan akan terus memerhatikan mereka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...