Monday, August 16, 2010

AMERIKA DARUL DEMOKRASI

Setiap kali orang sebut Amerika, secara spontan saya akan terbayang Donald Duck, Goofy dan lain-lain watak kartun yang memang cukup popular. Selain dari itu, perang di sana sini malahan filem-filem mereka pun secara istiqamah memaparkan 'watak kaki perang' dan 'Polis Dunia'... nak bagitau orang la kot mereka adalah 'The Greatest American Hero'.

Kalau baca 'mainstream media' mereka, memang Amerika ini dibayangkan sebagai pelindung dan pembawa obor demokrasi... pejuang hak asasi dan kebebasan sejagat. Kalau mereka kata bebas maka bebas la... kalau mereka kata pengganas maka pengganas la sesebuah negara tu. Dan sungguh amat ternyata mereka melaungkan kepada dunia bahawa... 'YANG TERKUAT DAN TERKAYA AKAN MENENTUKAN SEJARAH DAN PERJALANAN DUNIA'... mengikut acuan mereka semata-mata.

Dan saya masih bergelut cuba memahami bagaimana sebilangan orang Malaysia amat mengagungkan Amerika malahan bergantung harap kepada Amerika untuk memandu arah sejarah Malaysia dan bentuk demokrasi yang boleh diberikan sijil halal agar diiktiraf dunia... (mengikut acuan mereka).

Apa yang mengganggu fikiran saya tentang Captain America nih... sampai berebut-rebut orang Malaysia cium tangan lutut diaorang nih:-

PEPERANGAN DUNIA SANA-SINI

Saya kira semua orang tahu pembabitan Amerika di mana saja peperangan serata pelosok dunia... jika mereka tahu kedudukan sebenar negara UFO, mungkin mati dah semua makhluk hijau kepala lonjong mulut cute tu. Iran, Iraq, Afghanistan dan semua negara yang berbendera bulan... tu tak termasuk pembabitan baling batu sembunyi tangan mereka seperti di Palestin... bayangkan berapa ramai bayi, kanak-kanak, wanita dan warga tua yang mereka bunuh setiap tahun. Dan banyak sekali pendedahan oleh rakyat mereka sendiri bahawa Amerika terbabit dalam mengganggugugat senario politik negara lain semata-mata negara tersebut tidak semangkuk dengan mereka.

... macam mana kita boleh tadah tangan kepada orang yang bunuh saudara mara kita?

PENGAMAL HUBUNGAN SEJENIS TERBESAR DUNIA

Segmen ini agak memualkan untuk saya bicarakan panjang lebar kerana semua orang tentu sedia maklum. Jika Malaysia yang dikatakan boleh menjadi sebuah model negara Islam malahan semua orang muslim berpolitik tak kira parti di Malaysia mengatakan bahawa Malaysia harus menjadi sebuah negara Islam... agak mengelirukan apabila Amerika diharapkan untuk membawa atau menjunjung cahaya kebenaran di sini.

... jadi bingung kepala saya bila kawan-kawan sesama Islam di Malaysia saling fitnah memfitnah satu sama lain dan dalam masa sama mahu Amerika menjadi imam.

PAK GUARD PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU (PBB)

Semua negara di dunia ni seperti diwajibkan menjadi ahli kepada PBB... enggan bermakna kena pulau, tak dapat bantuan antarabangsa. Malahan keengganan mana-mana negara (... negara mskin terutamanya) mengikut telunjuk PBB akan menghalalkan PBB untuk mengenakan segala macam sekatan antarabangsa atas nama kepentingan sejagat dan dasar demokrasi. Cuma saya terfikir jika PBB menjunjung dasar demokrasi... kenapa Amerika masih lagi mempunyai kuasa veto atau kuasa pembatal? Setiap kali ada ketetapan mengutuk Israel yang memang terbukti hakiki membunuh umat Islam di Palestin... Amerika pasti akan gunakan kuasa veto untuk membatal sebarang sekatan ke atas negara pasangan sejenis mereka itu.

... dan kita di Malaysia saling duduk bersanding melirik mata dengan Amerika bagi menegakkan demokrasi yang dikatakan semakin hilang di Malaysia... come on, takkan dari tangan seorang pemimpin yang sentiasa berlumuran darah orang Islam? Tangan yang begitu berkuasa cuma perlu diangkat semasa undi mengutuk kekejaman Israel bagi mempamerkan keangkuhan kuasa veto... walaupun disanggah oleh 99% suara rakyat dunia.

... apakah kuasa veto itu demokrasi?

HIDUP BERSAMA TANPA PERKAHWINAN SAH

Satu Malaya kecoh apabila ada kes buang bayi... maknanya mempunyai seorang anak di luar nikah adalah takdir yang amat memalukan dan selalunya berkesudahan dengan bayi tersebut dibuang merata-rata. Semua orang menangis lihat mayat bayi tersebut yang dijumpai di merata tempat... berkokok-kokok semua tok lebai. Dan kerajaan langsung didesak agar mengenakan hukuman mati ke atas mak bapak bayi tu... gantung sampai mati. (... dah berkuatkuasa dah hari ni)

... tapi kita masih lagi berpeluk cium dengan Amerika yang mempertahankan institusi tanpa perkahwinan dan anak luar nikah... mereka kata itu hak asasi dan kebebasan rakyatnya... itulah DEMOKRASI hakiki. Sekarang kita lihat sendiri di sana betapa keluarga-keluarga seperti ini disanjung dan dipuja... sedangkan amalan tersebut amat dibenci di Malaysia.

Tukar saja bendera Malaysia tu jadi bendera Amerika... jalur pun sama dah. Siapa tau kan kalau kita berbaiah dengan Amerika... kita akan diiktiraf sebagai masyarakat kelas elit dunia... memang itu pun yang kita hendak agaknya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...