Tuesday, June 22, 2010

UPSR DAN PMR DIMANSUHKAN

Ketua Pengarah Pelajaran kata pemansuhan UPSR dan PMR itu berniat positif ke arah perkembangan pendidikan negara... dan tak semena-mena saya teringat Peperiksaan Penilaian Darjah 5 dulu. Masa tu, peperiksaan tersebut amat penting kerana ianya menjadi kayu pengukur untuk masuk ke mana-mana sekolah berasrama penuh apabila naik ke Tingkatan 1. Tapi bila Ketua Pengarah keluar 'statement' macam tu... alahai, kerajaan ni nak 'test market' apa ke sebelum umum tarikh PRU 13. Atau mungkin ada 'mastermind' atau kaki propaganda sedang merangka cerita yang disusun untuk melihat reaksi rakyat Malaysia... kalau betul, ingat-ingatlah yang jadi mangsa budak-budak sekolah.

Saya kira UPSR dan PMR tu boleh dijadikan kayu pengukur sejauh mana kualiti yang diberikan oleh sekolah dan para guru. Statistik yang dikeluarkan hasil dari kedua-dua peperiksaan tersebut boleh digunakan untuk tujuan yang lebih strategik dan berfokus. Saya kira para penggubal polisi di Parlimen boleh fikirkan:
  • Kenapa para menteri dan rakyat Malaysia yang berduit lebih menghantar anak-anak mereka bersekolah di 'international school' atau mana-mana sekolah persendirian yang lain;
  • Kualiti pembelajaran yang disediakan oleh sekolah dan para guru;
  • Masalah penggunaan bahasa Inggeris dalam matapelajaran sains dan matematik;
  • Skil dan kemahiran para guru;
  • Lain-lain perkara yang lebih utama yang patut dibuat selain dari main politik!!
Saya rasa agak 'kurang selesa' juga apabila bantahan melampau dibuat terhadap usaha mengajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris. Saya sendiri menerima pengajaran tersebut di dalam bahasa Inggeris semasa di sekolah rendah dan menengah kerana hanya guru bukan Melayu sahaja yang banyak mengajar kedua-dua matapelajaran tersebut. Mereka tidak begitu mahir berbahasa Malaysia dan kami juga dapat menerima dengan baik. Buktinya, ramai di antara kami masuk universiti dan sebahagian besar juga jadi 'Big Boss' sekarang. Dan sebagai orang Melayu, saya masih tidak hilang jati diri. Saya kira lebih baik tidak bercakap lebar tentang hal ini kerana terlalu ramai penunjuk perasaan di luar sana.

Saya lebih gemar sekiranya kerajaan meningkat usaha agar murid-murid sekolah dapat menguasai empat bahasa utama dengan baik... Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Mandarin/Cantonese dan Tamil. Ada masalah ke? Masalahnya cuma... kita terlalu banyak sangat 'committee' dan suruhanjaya yang asyik menghabiskan duit dan masa bermesyuarat mengkajinya... namun tak pernah jadi sebab semakin banyak 'red tape' dan 'rules & regulations' yang disenaraikan agar 'impian mereka menjadi kenyataan'... mimpi je la beb. Benda tak jalan bertahun-tahun mesyuarat tapi elaun bulanan korang jalan gak.

Saya kira dah habis satu dunia dah pegawai kerajaan ni buat 'lawatan kerja sambil belajar'. Bukan sedikit juga dari mereka yang menganggotai berbagai 'committees' di seluruh dunia. Dunia berubah dengan cepat dalam berbagai perkara... dan lihat betul-betul beb. Paksi kekuatan ekonomi dan politik semakin beralih dari barat ke timur. Dunia sekarang adalah milik ASIA... milik kita. China dan India sekarang menjadi kuasa ekonomi dunia dan bukan sedikit rakyat mereka yang memiliki aset strategik di US dan Eropah. Jadi kenapa sibuk nak mansuh UPSR dan PMR... guna la Parlimen yang berharga ratusan juta tu untuk bincang bagaimana seorang murid sekolah boleh menguasai 4 bahasa utama tadi... susah sangat ke? Mungkin saya patut telefon Tony Fernandez, bos Air Asia agar bagi 'kursus' kepada penggubal polisi... bukti hidup tu.

... kalau kita nak anak kita dapat kualiti pendidikan yang baik dengan hantar mereka ke sekolah antarabangsa, anak orang lain pun nak juga. Kalau kita nak anak kita dapat masuk universiti terbaik dunia, anak orang lain pun nak juga. Percaya la ahli politik sekalian... anak orang lain juga ingin mendapat pekerjaan yang baik dan menjadi kaya demi keluarga mereka sepertimana anda menggunakan kuasa dan kedudukan menjaga masa depan keluarga anda... percaya la wahai ahli politik sekalian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...