Monday, June 21, 2010

BERITA ESOK: PILIHANRAYA DATANG LAGI.

Hampir setiap hari saya diajukan soalan ni... 'Mie, bila pilihanraya'? Sejak akhir-akhir ni, asal jumpa je memang tu la soalan wajib. Diaorang tahu yang saya ni takde kena-mengena pun dengan mana-mana parti politik waima bekerja di Jabatan Perdana Menteri tapi begitulah... lalu saya luangkan sedikit masa di sini menulis perkara yang paling kurang saya minati... politik.

Dalam 2 bulan yang lalu, saya terserempak dengan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz yang biasa saya panggil Tok Aziz. Beliau pernah menjadi Pengerusi syarikat tempat saya bekerja dulu. Kebetulan kami terserempak di kedai gunting rambut yang biasa kami kunjungi di Seksyen 3, Shah Alam lalu saya juga ada ajukan soalan yang sama... 'pilihanraya bila Tok?'. Dia ketawa dan seperti biasa beliau akan menjawab secara berseloroh... 'kamu ni macam saya Perdana Menteri pulak'.

Saya juga ada ajukan soalan yang sama kepada beberapa sahabat yang aktif di dalam parti politik 'mainstream'... hampir semua kata 2011 sebab Najib dapat peratusan sokongan rakyat yang semakin meningkat sehingga 65%, saya masih tidak nampak apa signifikannya alasan itu kerana Najib hanya akan bertanding di satu Parlimen sahaja. Namun mungkin kita boleh tinggalkan seketika tentang tarikhnya kerana masa itu pasti sampai selewat-lewatnya tahun 2012.

Melalui bacaan dan perbualan dengan rakan-rakan, saya yakin PRU 13 nanti bakal menjanjikan 'pertarungan hebat' antara BN dan PR. BN sudah tentu hendak menebus balik maruahnya setelah hilang beberapa negeri semasa PRU di bawah Pak Lah dulu... kita berbicara tentang Najib sekarang ini. Seorang yang paling 'otai' dalam sejarah politik negara... sebutlah apa sahaja jawatan yang tidak pernah dipegang oleh beliau... beliau paling berpengalaman untuk menggalas tanggungjawab sebagai PM. Saya amat pasti beliau tidak mahu Malaysia bertukar kerajaan semasa pemerintahan beliau dan memang nampak beliau amat bekerja keras 'menjenamakan' dirinya sebagai seorang yang boleh diterima sebagai PM walaupun teruk 'dibelasah' dari segi moral dan akhlak oleh PR.

Sesuatu yang paling ketara tentang Najib berbanding Pak Lah dulu... suara anak-anak muda yang dahulunya hampir majoriti mengutuk kerajaan sekarang agak berkurangan walaupun sokongan orang muda belum mantap terhadapnya. Kita tidak lagi mendengar orang kata... PM tidur, maaf Pak Lah... ianya benar kerana saya melihat dengan mata kepala saya sendiri. Mungkin masa itu Pak Lah kepenatan kerana program pun agak lewat malam. Dan saya juga tidak ingin berdebat dengan sesiapa jua tentang Najib kerana saya kira begitu ramai yang agak beremosi tak bertempat.

Bagaimana dengan PR? Mereka juga amat bekerja keras bagi membuktikan mereka mampu memberi khidmat kepada rakyat walaupun begitu mentah dalam perkara urustadbir kerajaan dan undang-undang tanah negeri. Namun nampak juga yang mereka ini berusaha walaupun ada YB yang masih 'honeymoon' menang pilihanraya kerana mereka yakin sokongan rakyat dahulu adalah sebab kekuatan mereka, bukan kerana undi protes marahkan kerajaan lama.

Namun suara-suara kasar telah mula kelihatan terhadap pemain-pemain politik PR. Kalau dahulu di tandas lelaki akan penuh tulisan orang tidak puashati terhadap BN di samping tulisan budak-budak gay jual diri... sekarang tulisan maki hamun terhadap PR juga semakin banyak. Itu baru cerita di tandas, cerita di jalanan pula lebih menarik apabila bual kedai kopi bahawa kroni PR dapat projek di Selangor semakin banyak diperkatakan... benar atau tidak tapi orang dah bersuara. Dan dalam suasana politik Malaysia yang agak 'whatever news are widely published under freedom of religionless speech'... suara minoriti juga bisa memberi impak maksima terhadap politik Malaysia yang penuh dengan 'perception, prejudice and rhetoric'.

Pada saya... 'playing politics without advertising is like winking at a girl in the dark. You know what you are doing, but nobody else does'. Demikianlah politik... umpama memalu gendang, bunyinya kuat isinya angin. Asal saja bunyinya bisa menarik perhatian ramai.

Selamat memilih rakan-rakan semua... di mana jua anda berada.


1 comment:

  1. saya pun pernah nampak pak lah tido dalam satu event... heheheheh tersengguk sengguk.. hidup mahathir,,

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...