Wednesday, June 23, 2010

RAMAI ULAMA DIJANGKAKAN AKAN MASUK PARTI UMNO

Kecoh lagi satu Malaya bila berita ulama bersifat kontroversi seperti yang didakwa sebilangan orang, Dr. Asri dan ramai ulama lain akan masuk UMNO pada Jumaat ni. Bukan calang-calang orang yang mengumumkan berita tu... orang kuat UMNO sendiri. Baik penyokong PR mahupun BN, masing-masing dengan pantas memberikan reaksi, begitu juga tuduhan orang itu golongan kufur dan orang ini Islam sebenar kembali berkokok dan menelanjangkan imej orang Islam... bukan orang lain yang menuduh pun tapi sesama Islam... seperti biasa.

Saya ada meluangkan sedikit masa (... beberapa jam) membaca beberapa tulisan di berbagai blog dan website media 'mainstream' bagi memahami sedikit kisah 'neverending stories of Dr. Asri'. Reaksi spontan saya adalah... beliau seorang yang hebat kerana mampu menarik perhatian ramai di usia yang muda walaupun secara lahiriahnya tidak terikat dengan mana-mana parti politik. Dan dalam politik Malaysia, sesiapa sahaja yang kelihatan 'hebat media dan crowd puller' pasti akan dimanipulasikan oleh mana-mana parti politik termasuklah Juara Akademi Fantasia baru-baru ini.

Biarlah dia hendak masuk parti mana sekalipun, dah besar panjang pun Dr. Asri tu untuk buat keputusan sendiri. Ada juga di antara rakan-rakan saya 'kurang senang' jika Dr. Asri masuk UMNO... tak molek kata mereka. Begitu juga dengan beberapa tulisan yang saya baca di internet. Sehinggakan saya terfikir... akan jadi kafir ke Dr. Asri kalau dia masuk UMNO? Saya cuma tersengih bila rakan-rakan memberikan jawapan balas yang agak terbabas ke sana dan ke sini tanpa menjawab soalan ringkas saya tu. Ye la, kita ni pun bukan orang politik kan... untuk memberikan 'kemenangan mudah' kepada rakan-rakan, saya cuma akan menjawab 'ye, aku kurang faham' setiap kali mereka meninggikan suara... 'tu la, ko kena paham Mie, aku rasa ko tak paham'. Saya hormati pandangan sebilangan rakan-rakan yang adakalanya agak mendesak.

Secara peribadi saya tidak begitu peduli jika Dr. Asri hendak masuk parti mana sekalipun. Saya hanya mengenali beliau sebagai 'media figure' hasil dari berbagai pandangan agama beliau yang dikatakan kontroversi serta terkeluar sedikit dari 'mainstream' majoriti ulama yang dikatakan agak konservatif. Saya meragui majoriti ulama-ulama 'pondok' PAS boleh menerima kehadiran ulama 'moden' ini ke dalam PAS apatah lagi jika beliau diberikan jawatan di dalam PAS berdasarkan 'kepopularan media' beliau. Kerana itulah yang saya nampak, kepimpinan politik PAS pasti memanipulasikan kehadiran Dr. Asri dan memaksimakan penampilan beliau di semua pentas PAS bagi menarik lebih ramai pengikut... dan saya amat meragui sekiranya 'ulama pondok' akan memberikan '100% endorsement' kepada apa saja perkataan yang keluar dari mulut Dr. Asri yang dilabelkan sebagai 'ulama wahabbi'.

Dan bila saya baca tulisan penyokong BN, seolah-olah kehadiran Dr. Asri ke dalam UMNO umpama 'pensijilan halal'. Janganlah marah saya kawan-kawan UMNO sekalian, saya takde la maksudkan UMNO tu tak halal... sensitip. Tapi saya tidak dapat menegah akal nakal saya berfikir bila ada dakwaan mengatakan Dr. Asri masuk UMNO kerana hendak membetulkannya dari dalam... macam nak halalkan jugak la kan. Teringat juga saya bila Anwar Ibrahim juga pernah berbuat demikian bersama-sama dengan ramai lagi 'ulama' ABIM pada masa tu.

Saya kira jika niat Dr. Asri dan ramai lagi ulama lain berniat ikhlas masuk politik... saya doakan agar mereka berjaya. Saya rasa kurang adil jika kita 'membuat keputusan' untuk mereka sebab kita sendiri tak tau untung nasib sesudah mati nanti. Jadi, tak payahlah kita beremosi sangat bagi pendapat seolah-olah kita tahu masa depan walhal amal ibadat kita takat sejengkal dua... percaya la, mereka tu semua dah besar panjang. Sedangkan Dr. Asri belum lagi masuk mana-mana parti politik, masing-masing telah 'menilai dan mendesak' tindakan Dr. Asri agar mengikut 'piawaian ISO' fahaman politik masing-masing... saya tidak dapat bayangkan jika Dr. Asri kelak masuk mana-mana parti tersebut dan sesungguhnya saya bersimpati dengan beliau kelak. Mungkin beliau tidak dapat bercakap sebebas sekarang ini kerana kita semua maklum mereka kelak perlu mendapatkan 'endorsement' pemimpin atasan sebelum membuat sebarang kenyataan.

Teringat pula saya kata-kata seorang rakan peminat sufism dari Indonesia... 'everybody is growing old but not everyone is growing up'. Dia juga berkata... 'Berdoa dan berharap hanya kepada Allah. Amatilah tindakan kita kerana seringkali kita bergantung harap kepada doa kita sendiri namun bukan kepada yang Mengabulkan doa kita dan sesungguhnya Dia Maha Pencemburu'. Saya juga selalu ingatkan diri saya janganlah beremosi sangat bila memberi pendapat... 'be like a grown up people' dan yakin selalu kepada Yang Mengabulkan doa saya... amin.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...