Tuesday, June 8, 2010

Piala Dunia 2010


Piala Dunia 2010 datang lagi... kali ni bertempat di benua Afrika... Afrika Selatan. Benua yang penuh dengan binatang-binatang. Piala Dunia kali ini adalah yang ke-19 dan bakal berlangsung dari 11 Jun - 11 Julai 2010. Afrika Selatan telah berjaya menjadi hos pertandingan setelah mengalahkan pesaing-pesaingnya dari benua Afrika iaitu Maghribi dan Mesir. Tentu menarik Piala Dunia kali ini kerana ramai yang meramalkan England akan menang kerana pemain-pemain negara lain 'takde stars'... kata diaorang la kan. Dan lagi saya rasa, Piala Dunia kali ini, tiada satu negara pun yang layak merupakan negara pertama kali bertanding di kejohanan Piala Dunia. Walaupun Slovakia dan Serbia dilihat seperti nama baru namun Slovakia merupakan sebahagian dari Czechoslovakia dahulu manakala Serbia merupakan sebahagian dari Yugoslavia dan Serbia & Montenegro. Pada Piala Dunia 2006 yang lalu, Itali telah menang setelah mengalahkan Perancis melalui sepakan penalti.

Zaman saya sekolah dulu, Piala Dunia yang diadakan sekali dalam 4 tahun ini memang dinantikan sebab pada masa tu... hampir semua budak sekolah memang kaki bola. Masa cuti memang sah hampir takde aktiviti lain kecuali main bola dan lawan bola di mana-mana sahaja padang bola yang ada. Kebetulan masa tu bukan banyak sumber hiburan pun... kalau gameboard elektronik dulu ada la... Tetris, Sega, Pacman... haha. Tu pun main 1-2 jam... rasa boring dah. Tak kira la cuaca macam mana... lagi lebat hujan, lagi galak main bola. Kalau tak silap dulu rasanya siaran langsung hanya 'final game' je... lain-lain game semuanya ulangan... harap baca suratkhabar je la esok harinya kalau nak tau perkembangan perlawanan atau siaran di radio.

Sekarang macam mana? Memang la kehangatan Piala Dunia amat terasa seperti dulu... media pun beri liputan yang berlebihan. Tapi agak sedih juga bila lihat padang bola di Shah Alam semakin berkurangan kerana 'dirampas' oleh Kerajaan Negeri atas nama pembangunan. Susah nak tengok budak-budak main bola kecuali di padang sekolah. Semua sibuk main game di Facebook... :).

Bermula 11 Jun 2010... bukan sahaja lelaki akan tidur lewat. Jika dilihat dari perkembangan semasa, rasanya kaum perempuan juga bakal 'berlabuh' di depan tv tengok bola. Rasanya untuk tempoh sebulan ni, jangan la syarikat-syarikat 'straight' sangat kat kakitangan yang nampak menganntuk atau terlewat sikit datang pejabat atau kilang... faham-faham sudahlah kan. Siapa yang dapat bos skema je tak minat bola... nasib badan la.

Kepada kawan-kawan semua... selamat ber'jamboleya' tengok bola. Pilihan pasukan saya... selain England... rasa-rasanya Jerman, Brazil, Perancis dan mungkin juga Argentina boleh buat kejutan kali ini... mungkin la.

Di mana Malaysia dalam Piala Dunia 2010 kali ni... saksikan beliau yang bakal merupakan orang paling berkuasa di tengah padang dengan hanya meniup wisel. Beliau adalah... pengadil bernama Subkhiddin Mohd Salleh. Jadi la... nak harap pasukan negara... harap rambut dengan dressing je la yang menang... haissssss

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...