Monday, July 26, 2010

ANTARA HALAL DAN HARAM



Sekali lagi isu makanan halal timbul apabila JAKIM mendedahkan perihal sebuah kopitiam terkemuka (... katanya) di Kuala Lumpur menghidangkan ayam tidak disembelih (... bangkai la maksudnya kan). Ramai juga kawan-kawan meng'sms' saya bertanyakan hal ni... bukan la kerana saya ni pakar agama atau orang JAKIM apa ke... tapi sebab hobi 'jalan-jalan cari makan' saya (... err ketara sangat ke?).

Saya juga tertunggu-tunggu apa respons dari 'ahli politik berjiwa rakyat' tentang perkara ni... namun seperti biasa... hampa (... amekao!). Sampai ke hari ni tak habis-habis orang tu cabar orang ni... orang ni ngata orang tu. Isunya: HALAL ATAU HARAM PERTEMUAN DUA ORANG BERAGAMA ISLAM MEMBINCANGKAN TENTANG MASA DEPAN APA-APA PERKARA BERKAITAN DENGAN ISLAM DAN MELAYU. Rupanya mereka tak peduli pun tentang makan minum orang Islam... sebab takde manfaat politik kot (... tapi saya yakin kalau mereka ulas pun, mesti dengan cara menyalahkan orang lain dan suruh orang letak jawatan... huhu lemau beb).


Jawapan ringkas saya kepada kawan-kawan... syarat pertama pengeluaran lesen halal kepada pengusaha kedai makan ialah YES, I'M A MUSLIM. Saya yakin hanya seorang Islam mampu menjaga halalnya makanan kepada seorang Islam yang lain. Bukankah begitu janji Allah di dalam Al Quran bahawa orang bukan Islam tidak akan redha akan seorang Islam sehingga orang Islam itu mengikuti cara mereka yang bukan Islam. Lain-lain syarat hanyalah berbentuk teknikal tentang soal-soal kebersihan dan kesihatan yang boleh digubah bila-bila masa mengikut apa juga keadaan yang memerlukan. Namun pemilik kedai dan pengusahanya haruslah BERAGAMA ISLAM... fullstop beb.

Saya masih menunggu sebarang pengumuman dari sesiapa jua yang dipertanggungjawabkan tentang hal ini untuk mengeluarkan kenyataan tentang ini... jika mereka tidak bersetuju, mereka harus jelaskan dengan nyata bahawa... TIDAK SEMESTINYA PEMILIK KEDAI MAKAN BERAGAMA ISLAM UNTUK PENGELUARAN SIJIL HALAL. Jika demikian keputusannya, saya juga minta mereka menambah klausa di dalam pengeluaran sijil halal tu... BAHAWA SAYA, POLAN ANAK SI POLAN AKAN MENANGGUNG SEGALA SALAH DAN DOSA DENGAN PENGELUARAN SIJIL HALAL INI.

Saya fikir juga tidak perlulah berhujah yang berat-berat tentang perkara ni... kalau berdebat sangat, rasanya macam susah benor jadi orang Islam kat Malaysia ni... meleret-leret hujah untuk melakukan satu perkara baik yang sememangnya amat mudah dan 'straight forward' kata orang kampung saya. Semuanya hendak bercakap apatah lagi kalau orang tu lebih kurang macam saya je yang agak cetek ilmu agama dan sememangnya amat perlu bergantung kepada tunjuk ajar dari guru agama.

Dan kepada semua kawan-kawan lelaki... sesekali tu 'turun dapur' la beb tolong bini masak. Memang 'kompom' halal dan sedap... akhir kalam... MARILAH KITA HIDUP SECARA HALAL... apa pun maksudnya, niat memang baik... hahaha.

Malu la abe weh kalau tak tau masak... kata nak ikut sunnah Rasulullah. Cuba la ikut Chef Wan tu... habis dah semua ilmu dia bagi kat orang suruh masak... balik-balik megi je... chait.




1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...