Tuesday, December 13, 2011

NASI LEMAK 1.0 -VERSI MALAYA

Saya kira tidak ada seorang pun rakyat Malaysia yang tidak mengenali nasi lemak. Antara makanan ringkas yang paling digemari dan murah harganya. Semasa di sekolah rendah dahulu, pasti ada kelibat anak-anak kecil yang berjalan di taman-taman perumahan, mengusung bakul yang berisi nasi lemak yang dibungkus dalam daun pisang dan suratkhabar. Pada hemat saya, mereka ini adalah anak-anak dari keluarga yang miskin yang mengambil peluang menjual nasi lemak bagi membantu keluarga. Memang murah pada masa tu, semurah RM0.50 sahaja sebungkus. Nasi lemak, sambal yang diletak atas potongan daun pisang dan telur rebus suku size.... nampak memang amat ringkas tapi puas makan. Kadang-kadang tu sampai 2 bungkus sekali bedal hehehe.

Kena kalau nasi lemak yang dijual tu, kita dah pernah test... memang tunggu di jalan masuk taman beb. Kalau nak tunggu dia sampai kat rumah kita yang terletak di hujung taman... kirim salam je la. Ada juga yang jual pada harga RM1 sebungkus... semua jadi double la, telur rebus tu pun dapat setengah dan siap timun lebih pulak tu. Dan memang puas makan sampai kadang-kadang tu buat bekal ke sekolah.

Rata-rata pada zaman tu, pendapatan setiap keluarga tidaklah mewah... jadi, nasi lemak bungkus memang sesuatu yang amat dinikmati. Tapi itu dululah... sekarang ni, hidangan nasi lemak yang sama... sampai RM10 sepinggan pun ada. Macam-macam ada dalam tu... ayam, sotong, ikan kering... saya tak minat sangat. Dah tak rasa macam makan nasi lemak... dah macam lauk campur. Saya masih lagi menggemari nasi lemak yang dijual seperti dulu... dibungkus dalam kertas suratkhabar beralaskan daun pisang. Kadang-kadang rasa agak janggal makan nasi lemak dalam pinggan walaupun dah banyak kali berbuat demikian.




Mungkin ada perkara tertentu lebih elok dibiarkan seperti dulu walaupun harga tidak semurah dulu. Dan kadang-kadang tu sanggup bangun awal pagi memandu sejauh 20-30 minit, semata-mata hendak makan nasi lemak yang biasa dimakan waktu sekolah dulu... yang dijual di kaki lima kedai.

... mungkin juga ada perkara tertentu lebih elok jika dibiarkan sedemikian seperti dulu... tak perlu 2.0, tak perlu inovasi, tak perlu rebranding... biarlah seadanya :).

1 comment:

  1. agree..
    bile dah ader segala bagai tambahan mcm ayam, udang, kerang , sotong...mcm nasi campur plak.
    pastu lemaknye nasi tue pun semakin susah nak cari skrang, serupa makan nasi campur berlemak sikit.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...