Friday, December 9, 2011

CIMBCLICKS - BILA KLIK KENA TIPU

Dear Customer!

Your Online account has been subjected to compulsory update to secure it from electronic fraud.
Please Click Here to update.


Thank you & have a good day ahead!

Warm Regards
CIMB Team

Hari ni saya terima email di atas yang tertera sender Cimbclicks.com... tiba-tiba suruh saya update akaun online, padahal saya tak guna langsung akaun online CIMB. Bila musykil bersarang kat kepala ni, saya cubalah klik 'Click Here' dan terus redirect ke website cimb.com... ok, that is cool, mungkin betullah kot website cimb. Kebiasaannya, saya akan semak address website ni di kolum atas sekali page website tu dan beginilah rupanya...






Message email yang saya terima dari sender... CIMB Clicks, macam real beb





Beginilah redirect website tu... cuba perhatikan address di atas yang menggunakan http://cimbclicks.com.my.pcdlog.com/ibk/selection.......

.......... betul ke website nih?!!!

Saya pun gagau la ke website official CIMB dan lain pulak feature website tu walaupun nampak macam hampir-hampir sama...






Website CIMB menggunakan secured address iaitu https://www.cimbclicks.com.my/ibk/ ... memang lain beb, cuba perhatikan betul-betul.

Saya yakin email yang saya terima itu dihantar oleh sindiket secara rambang. Apatah lagi apabila rediect page tu, terus minta kita berikan userID dan password... sedangkan website cimb yang sebenarnya tidak minta password. Jadi, sebelum tangan tu gatal nak tekan bagi password... semak official website cimbclicks.com.my atau telefonlah mana-mana cawangan cimb untuk mendapatkan pengesahan. Silap-silap bagi password, lesap semua duit gaji nanti beb.

So, hati-hatilah semua... semua orang nak kaya mudah sekarang ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...