Friday, October 25, 2013

PERCUBAAN UNTUK SIHAT

'Apesal boroi ko sekarang Mie... buncit nih'. Itulah kata-kata kawan saya bila lihat sekali-sekala.

'Ko nak masuk bodybuilding ke?' Itu juga kata-kata kawan saya bila lihat saya sekali-sekala.

Apa pun... mereka amat prihatin dengan keadaan saya hahahaha ambil peluang mengutuk, hantu korang. Saya rasa anda juga biasa mengalami keadaan sedemikian... janganlah ambil hati, setidak-tidaknya mereka ingin bertanya khabar walaupun dengan cara yang unik haha. Kalau diaorang buat tak tau je macam mana... sentap pulak kan.

Saya tahu saya perlu sentiasa sihat... itupun yang diajar Islam. Kerjaya saya memerlukan kerahan tenaga dan otak yang amat maksima... kerja sendiri begitulah. Kita fikirkan dan lakukan segalanya sendiri... A-Z. Alhamdulillah, dikurniakan Allah sedikit kebolehan dan pengetahuan untuk bekerja. Dalam masa yang sama, saya sedar saya perlu berkeadaan sihat... untuk sihat sudah pasti saya perlu bersenam selalu. Banyak bergerak melakukan kerja harian bukanlah senaman kerana otak berjalan secara 'stress' untuk melaksanakan kerja.

Apa cara mudah? Itu soalan yang biasa kawan-kawan tanya.

Untuk berdiet dan jaga makan... saya rasa saya akan gagal secara total di situ. Hello... Malaysia terkenal dengan segala makanan yang sedap-sedap dan pelbagai.

... saya tahu saya kena bersenam juga.

Aerobik adalah salah satu cara... lihat abang-abang macho di bawah.


Betapa cerianya abang-abang di atas melakukan aerobik... kita kena bersenam seperti mereka.

Tapi nak mula memang susah kan... kita tiada pilihan, percayalah.

Apa yang boleh kita lakukan dalam keadaan 'takde masa'...

... kita boleh letak kasut jogging dan pakaian sukan dalam kereta. Berhenti di mana-mana, tukar kasut (kalau tak sempat tukar pakaian pun takde)... dan mula berjalan atau lari.

... pergi gym dan tanya trainer untuk jenis latihan yang mengambil masa 1/2 - 1 jam.

... angkut basikal kat belakang kenderaan dan kayuh la di mana-mana bersesuaian.

Itulah antara yang boleh kita lakukan... saya pasti ramai seperti saya, nak diet tu minta maaf la. Saya suka makan.

Kalau nak cari alasan juga... takpe. Berdiri depan cermin dan tanya diri sendiri... ITU SAYA KE?

Selamat bersenam


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...