Wednesday, October 23, 2013

KEDAI MAMAK

Ramai yang tertanya kenapa orang lelaki di Shah Alam ni (dan di tempat lain juga kot) suka makan di kedai mamak... breakfast, lunch, dinner dan kadang-kadang supper di situ.

Memang ramai sepanjang masa... saya pun kadang-kadang layan situ juga.

Apa yang bestnya...


Saya tak tau orang lain... tapi kalau saya order Nescafe Tarik kaw kurang manis, macam tu la rasanya hari ni, semalam dan kelmarin. Kita duduk je, macha dah datang ambil order... sekarang diaorang ambil order pakai Ipod (macam Ipod). Tak payah kita nak bagitau kat kaunter apa kita makan... sebut saja nombor meja.

Mungkin juga kot orang kita tak suka yang ambil order tu masam je muka bila lama tunggu kita fikir nak order apa... macha-macha tu muka seposen je. Bila dah biasa, kita masuk kedai je dia dah bagi sign language 'Biasa?'... apa pun yang sedap kat kedai mamak tu kan, lauk yang sama je setiap hari hahaha.

Kita pun kadang nak makan ringkas je... ikan, nasi, sayur, kari campur semua... paling extreme pun air limau ais atau limau suam hahaha... kan.

Ada juga yang anti kedai mamak... macam-macam alasan sampailah ke 'ada hantu melambai di depan kedai'. Entahlah... mungkin betul, mungkin juga tidak. Tapi yang pasti saya makan sebab order cepat sampai. Ada juga kedai mamak yang lembab service... percayalah, tak lama lepas tu mesti tutup. Silaplah diaorang... berita cepat merebak di zaman serba 'connected 24-hours' ni. Post saja di Instagram... bersusun komen.

Tak bolehlah nak compare dengan kedai makan Melayu atau kedai makan lain... tiap-tiap satu ada tarikan tersendiri. Mungkin kedai mamak ini telah menempatkan identiti mereka di hati masyarakat Malaysia... ia sebahagian dari 'lifestyle' kita, kalau boleh saya katakan demikian.

Kalau kedai mamak boleh berjaya hingga pemiliknya mempunyai berbelas cawangan... saya pasti kedai Melayu juga demikian.

Kita sekarang bukan sekadar bayar untuk makan... kita mahukan servis yang memadai.

2 comments:

  1. if i may say here ... restoran melayu tak berapa mesra pelanggan - muka pelayan muka sposen .. acuh tak acuh je bila ambil order ... dan selalunya mmg order lambat sampai ... so, kalau nak tengok restoran melayu tambah cawangan ...rasanya tak da la ... :-)

    ReplyDelete
  2. Salam. Jgn terlampau memuji mamak.dah byk bisnes org melayu jahanam di mandrem mamak. Mamak sebenarny takut pada persaingan sihat. Kita pun x tahu apa yg dibaginya pada pelanggan2. Zahirnya nampak sedap. Saya sendiri baru nak masuk 3 bukak kedai makan western di ampang berdekatan lak dgn mamak. Bulan lepas alhamdililah pelanggan dah ada. Dapatlah 4 ratus sehari. Tapi masuk bulan ni menjunam sampai kurang 2 3 ratus. Pegilah usahakan jugak tanya yg pandai. Tengok2 kedai mamak tu dah kenakan kedai saya. Tukang buatnya indon. Sekarang kedai dia penuh aje. Dia takut org beralih ke kedai melayu. Tamak sangat. Padahal makanan yg dijual tak sama dgn kedai dia. Jangan ckp melayu x boleh maju tapi adanya bangsa mamak nilah yg menjahanamkan melayu. Orang islam makan air tangan keling sebab tu byk masalah sosial sekarang sbb org kita dah x fikir halal haram.. Org kita yg menkayakan mamak ni. Silap2 hindu. Ketayap tu buat wayang aje

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...