Friday, June 28, 2013

RESTORAN 'IKAN MENARI'

Beberapa rakan-rakan ada bercerita tentang restoran ini... makanan Malay-Indo kata mereka. Saya mati-mati ingatkan kedai makanan Cina... Dancing Fish. Rupanya ada satu hidangan ikan tak perasan ikan apa yang disiang dan digoreng serta dibentukkan seolah-olah seekor ikan emas yang sedang menari.

... macam-macam cara tarikan rasa ikan juga, takkan rasa ayam kan haha.

Kami disambut mesra oleh seorang waiter... telo bahasanya tak macam orang Indonesia, Mynmar pun bukan rasanya. Tapi yang pasti dia tak panggil saya 'Sar' la... itu konfem Bangladeshi macam di Teh Tarik Place, Setia City Mall. Di meja, beliau hidangkan sambal belacan dan 'keropok' lupa nama jenis keropok tu... sambal belacan itu memang sedap apatah lagi diperah limau takkan nak cicah dengan keropok yang tak jadi ambil tu kan, hish tak pernah dibuat dek orang hahaha...


Orang rumah saya yang cadangkan tempat makan ni boring katanya saya asyik nak makan sushi... di Setia City Mall. Takmo makan nasi kata saya... nanti gemuk hahaha. So, order lauk... kerabu mangga Mrs order ini memang tidak menghampakan. Memang sedap walaupun diratah begitu saja... habis :)


Yang ini saya order... tekak Jawa sori Bugis hahaha. Tempe dan tauhu goreng... ada sambal belacan yang dicampur sedikit kicap, tak pasti kicap apa pekat sikit. Sedap beb... rasa tempe hahaha. Kalau tak silap RM5.60 je nih. Puas makan... alhamdulillah sedap.


Mrs order satay... diaorang bakar atas batu kot. Takde kesan 'karbon'... takde kesan hangit. Daging lembut dan besar-besar... tapi kuah kacang tak cukup kick. Sedap...


Selalunya bila saya rasa kurang sihat atau letih sangat... mesti nak makan yang bersup-sup. Saya minta Sup Ekor... diaorang sebut Sup Buntut. Memang la ekor tu letaknya dibuntut... tapi lain maknanya bai hahaha. Tak kisah la... kuahnya tak sama macam sup ekor yang kita makan di kedai mamak atau kedai-kedai makan lain... agak light sedikit. Dan... ADA 2 BUNTUT JE. Haishhh... kurang-kurang 3 ketul kalau di kedai makan orang Kelantan.

Tapi... habis juga hahaha. Kena perah limau tu... sebabnya, dia dah letak limau tu di situ.

 

Saya suka kedai makan yang ada decor yang menarik... kedai ini tidak terkecuali, agak menarik walaupun simple. Ye la, kalau nak dibandingkan dengan kedai-kedai Pece Lele... nampak 'class' sikit la restoran ni... haha. Bolehlah kalau nak datang makan ramai-ramai di sini.



Untuk semua lauk di atas tanpa nasi... dan air, harganya lebih kurang RM74. Hmm, agak mahal sedikit... mungkin sewa di sini mahal. Ye la... kena try juga kan. Jangan dikunun dek kaum nanti... haha.

Selamat mencuba.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...