Friday, February 22, 2013

IKLAN DI TIANG ELEKTRIK


Cuba anda lihat iklan di tiang lampu ini. Dari jarak sedekat mana anda boleh melihat segala tulisan yang ada terpapar di atas plastik itu? Bayangkan anda sedang memandu di jalan yang paling sibuk... pada saat semua orang bergegas ke tempat kerja, kebetulan keluar lambat dan nak kejar 'punch card'. Ataupun semasa semua orang bergegas hendak pulang bertemu ahli keluarga yang ditinggalkan selama 12 jam. Dah memang 'habit' kita... mesti nak jeling apa yang diiklankan. Kita perlahankan kelajuan kereta dan... tu dia, jem beberapa kilometer di belakang. Itu tidak termasuk bermacam-macam lagi iklan 'haram'... bukan sahaja di tiang lampu malah di segala laluan utama boleh disangkutkan iklan. Tak percaya... cuba pergi ke Puchong ok, sekarang saya akan dituduh pembangkang di Selangor.


Cuba lihat ini pula... anda fikir ianya tidak membahayakan keselamatan pengguna jalanraya? Saya pernah melihat sendiri bagaimana 'iklan terbang' ke jalanraya dek 'hentaman' angin kuat dan menimpa kenderaan yang sedang dipandu laju. Pemandu boleh terkejut dan jika nasib tidak baik... kemungkinan kemalangan. Tapi kalau digantung di tiang ni... mana Majlis Perbandaran nak dapat pendapatan, ye tak?


Haha... rupanya iklan Le Tour De Langkawi 2013. Gambar ini sempat saya rakam semasa kereta sedang berhenti di lampu isyarat gila nak ambil gambar sambil memandu. Yup... mari kita sama-sama meraikan kedatangan pelumba-pelumba basikal bertaraf dunia. 25hb Februari 2013, para pelumba akan berlepas dari Proton Sek 25 Shah Alam dan akan menuju ke Genting Highlands rasanya la, kawan bagitau.

Selamat berlumba dan semoga tiada kemalangan dan tidak ada banner iklan yang tercabut dan menimpa para pelumba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...