Monday, November 28, 2011

ROTI GULAKU DAH CUKUP MANIS

Agak lama juga saya hendak menulis tentang makanan kegemaran saya di waktu kecil dulu... ROTI GULA. Kali terakhir saya menjamahnya mungkin semasa di sekolah menengah kot. Kalau kata lama sangat... orang kata saya dah tua pulak sekarang ek... hahaha. Dulu tak tunggu mak siapkan, saya boleh buat sendiri... apalah sangat roti gula ni kan... hahaha.

Agak unik juga cara saya membuat roti sapu mentega bergula ni. Pada masa itu, kami biasa membeli roti benggali sahaja... sebab murah. Rotinya agak ringan dan berlubang lompang... menandakan ianya tidak begitu padat. Kebiasaannya memang tak sempat nak tunggu roti tu keesokkan harinya sebab memang habis dibedal malamnya buat cicah dengan kopi panas hahaha.

Ok... macam mana saya buat roti mentega bergula ni...........

Saya belajar buat roti gula ni secara tak langsung dari arwah abah... walaupun ianya kerap disedia dan disaji oleh mak saya. Adakalanya roti tu ada berbaki, dua tiga hari tak berusik sebab ada makanan lain yang lebih menarik. Satu hari tu saya terbau seperti roti dibakar tapi mak pulak sedang gosok baju... pelik gak. Jenguk ke dapur, saya perhati abah tengah bakar roti benggali tu atas tudung periuk aluminium... kami takde dapur gas masa tu tapi dapur minyak gas. "Meh tengok macam mana abah buat roti gula macam mak buat tu"... begitulah kata-katanya.

Begini caranya... ol skool style. Tudung periuk itu disapu minyak masak terlebih dahulu dan diletakkan di atas dapur yang agak sederhana apinya. Apabila nampak wap panas naik, letakkan roti yang disapu mentega dan gula pasir diatasnya. Terpulanglah nak manis macam mana... lebih gula ditaburkan, lebihlah manisnya. Dan pada masa tu saya hanya kenal mentega sebagai PLANTA... ikut brand di tin tu hahaha. Samalah macam kita sebut semua jenis mee segera sebagai MEGI hik hik.

Berbalik pada roti tadi... jangan sampai hangus beb. Bukan lama pun kena letak atas tudung periuk tu. Agak-agak macam nak cair je gula tu, dah boleh angkat dah.

Selepas pada tu memang saya kerap buat roti gula ni sendiri sebab saya suka letak planta tebal-tebal dan gula secukup rasa. Saya agak kurang selesa dengan benda yang terlalu manis sangat sejak kecil. Kacang je kan nak prepare roti gula nih... perkara yang mencabar hanyalah nak hidupkan api kat dapur minyak gas tu... banyak keje beb.

Sekarang roti gula dah jadi salah satu perniagaan yang menguntungkan. Sekeping roti tu harganya hampir RM4.80, walhal sebuku roti paling mahal pun tak sampai RM4. Tapi sebab dah suka kan... apatah lagi roti tu dibuat stim dan tidak dibakar. Memang naik selera beb apatah lagi dikembarkan dengan kopi pekat panas time-time winter di Malaysia ni.

....... apa lagi mau :).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...